I menší lesní majetky dosáhnou na finanční podporu z krajů
5.10.2005
Jak hodnotíte dosavadní praxi poskytování státních dotací pro obnovu, výchovu a ochranu lesů prostřednictvím krajů?
Dovolím si vás poněkud opravit: Od letošního roku totiž už nelze mluvit o "státních" dotacích na hospodaření v lesích, ale jde výhradně o podpory vyplácené z rozpočtů jednotlivých krajů, případně o podpory spolufinancované Evropskou unií. A protože se tato nová praxe uplatňuje teprve několik měsíců, nelze ji zatím ani nějak objektivně zhodnotit. Kraje dostaly velmi málo času a prostoru, aby se na vzniklou situaci mohly zodpovědně připravit. Vždyť ještě letos v květnu nebyl zcela zřejmý ani postup Ministerstva zemědělství ve věci poskytování podpor na hospodaření v lesích. Vzniklou situaci navíc komplikovala oznamovací povinnost všech nových veřejných podpor Evropské komisi včetně schvalovací procedury. Nicméně troufám si říci, že kraje na vzniklou situaci zareagovaly poměrně pružně a postupně všechny (až na výjimky) přijaly pravidla poskytování dotací do lesa, byť každý kraj poněkud odlišná. Daná pravidla jsou nediskriminační vůči malým žadatelům, a tedy i vůči obcím vlastnícím menší výměry lesa. Vždy však především záleží na konkrétním mechanismu administrace a schvalování v jednotlivých krajích.
Jaká by tedy měla být role krajů při péči o lesy na svém území? Dává jim k tomu současná legislativa dostatečné možnosti?
Již 13. 1. 2003 bylo usnesením vlády ČR o Národním lesnickém programu doporučeno hejtmanům zohlednit tento program při realizaci střednědobých politik krajů. Jednotlivé kraje následně zpracovaly vlastní regionální programy rozvoje lesního hospodářství, které navazují hlavně na předchozí krajské koncepční materiály, zejména na programy rozvoje krajů. Základním principem, z něhož jednotlivé regionální programy většinou vycházejí, je obhospodařování lesů trvale udržitelným způsobem, při omezování administrativních zásahů na nevyhnutelné minimum, při motivačním působení lesnické politiky na podporu veřejných zájmů a při zvyšování odpovědnosti vlastníků lesů za svůj majetek. Je však nutno předeslat, že krajské úřady jako orgány zajišťující výkon přenesené působnosti na úseku státní správy lesů mohou k prosazování realizace jednotlivých priorit a opatření u vlastníků lesů využít pouze osvětu, neboť při výkonu státní správy lesů jsou vůči vlastníkům lesů vázány lesním zákonem.
Česká komora odborných lesních hospodářů chystá žalobu na stát, neboť její členové prý od letošního ledna nedostali zaplaceno za svoji práci, a to ani za práci pro obecní lesy. Komor
Regionální potravina
Projekt Ministerstva zemědělství
Krajské informační středisko
Krajské informační středisko pro rozvoj zemědělství a venkova Libereckého kraje
Projekt KIS LK je podporován Ministerstvem zemědělství České republiky a Libereckým krajem