Diskuse ke směrování SZP po roce 2013 (od roku 2014)
15.6.2009
Iniciativu bychom měli mít i nevládní organizace. Podle našeho názoru bychom měli uplatnit tyto přístupy:
Prioritou prosperity a konkurenceschonosti zemědělství musí být agrární produkce podpořená odpovídající cenovou úhradou, vhodnými tržně konformními a regulačními mechanizmy, sledující aspekty potravinové i energetické soběstačnosti, Potřebný produkční a plošný rozměr zemědělství v Evropské unii na úrovni potravinové bezpečnosti je nutné brát i jako základní podmínku pro plnění funkcí sociálních a environmentálních ve venkovském prostoru.
Zemědělství je nejslabším článkem v potravinové vertikále. Cenová politika prakticky vzniká z vůle odběratelů a zpracovatelů a cenovým diktátem nadnárodních obchodních řetězců. Proto EU jako celek a každá země musí zajistit ochranu zemědělců, zejména legislativně (v rámci právních předpisů na ochranu hospodářské soutěže, proti zneužití významné tržní síly, za využití institutu minimálních cen atd). Současnou příčinou krizových jevů je enormní zvýšení nerovnoměrnosti v rozdělování důchodů jak mezi finanční sférou a ostatními sektory, tak v rámci sektorů ve výrobních, zpracovatelských a distribučních vertikálách u potravin. Nápravu této krize lze docílit zavedením účinné státní kontroly a soustavného nastavování mantinelů především obchodním řetězcům. Bez nastolení rovnovážného rozdělování důchodů v zákonných pravidlech Evropské unie tak, aby všechny složky vertikály stejným dílem kryly výrobní náklady, nelze očekávat ukončení krize v zemědělství.
Po roce 2013 vycházíme z principu, že nadále budou fungovat a zemědělci budou moci využívat pro podporu produkce a pro plnění náročných evropských standardů (kvalitativních, pro bezpečnost a zdravotní nezávadnost potravin, welfare, ochranu přírody a vodních zdrojů), tři základní nástroje SZP – Evropský zemědělský garanční fond - EAGGF, Evropský zemědělský fond rozvoje venkova - EAFRD a národní dotace hrazené z rozpočtu jednotlivých zemí. Podmínkou je, aby tyto dodatečné finanční zdroje byly v přepočtu na ha zemědělské půdy ve všech zemích EU stanoveny podle jednotných pravidel. Jen za tohoto předpokladu bude možno hovořit o rovných podmínkách a spravedlivé hospodářské soutěži zemědělců v rámci EU. Naší snahou rovněž je, aby tyto zdroje byly ve své struktuře transparentní a účinné, aby dotace na cyklostezky, kapličky a boží muka nebyly vykazovány jako podpora zemědělcům.
I od roku 2014 považujeme za nejdůležitější a nejúčinnější 1. pilíř - přímé platby plně hrazené z EAGGF, zásadně bez národního kofinancování. EU připravuje určité omezení finančních prostředků na přímé platby, což by mohlo omezit jejich význam. Proto doporučujeme, aby k přímým platbám byly přesunuty prostředky z EAFRD určené na modernizaci zemědělských podniků (v ČR je to opatření I.1.1.). Větší část prostředků určená na přímé platby (např. 60 %) by připadla na zemědělskou půdu, ale s podmínkou, že ve výši platby by byly do určité míry zvýhodněny podniky se živočišnou výrobou (podle podílu VDJ na 1 ha). Menší část platby by byla vyplácena podle počtu stálých zaměstnanců např.: v roce 2011(vliv na stabilizaci zaměstnanosti, rozvoj nezemědělských činností, aby platba nebyla chápána jako produkční).
Doporučujeme, aby na národní úrovni mohlo být dle situace přijato opatření, že určitá část prostředků EU určených na přímé platby by mohla být použita na „nové výzvy“ podle národních pravidel - aplikovatetelných podle článků 68, 69 a 70 směrnice EU. Za účelné považujeme podporu ohrožených sektorů a zemědělského pojištění. Rovněž doporučujeme, aby tyto finanční prostředky mohly být použity na vytvoření nového programu (či fondu) zajištění příjmů zemědělských podniků včetně zajištění rizik a nepojistitelných škod.
Nadále by z EAGGF měla být hrazena tzv. společná organizace trhu (vývozní subvence, intervenční nákupy atd.). Poučeni současnou krizí by ale tento nástroj měl být rozšířen o účinnější formy a tržně konformní mechanizmy regulace trhu rozhodujících agrárních komodit
Od roku 2014 bude významný také se 2. pilíř – Program rozvoje venkova hrazený z EAFRD s národním kofinancováním. Co ale navrhujeme je rozčlenění programu na dvě části – první na část zemědělskou a druhou část týkající se venkovského prostoru. V zemědělské části považujeme za nejvýznamnější skupinu opatření na udržitelné využívání zemědělské půdy (LFA, NATURA, AEO). Do části venkovský prostor by měla být zahrnuta opatření týkající se pozemkových úprav, investic do lesů, diverzifikace hospodaření venkova či obnova a rozvoj vesnic a LEADER.
Od roku 2014 prosazujeme v rámci Společné zemědělské politiky obhájit rovný rozsah národních podpor a dotací, hrazených pouze z rozpočtů jednotlivých zemí. Pravidla jejich rozdělení ponechat na národních vládách. Současný problém spočívá v tom, že staré členské země s vyšší úrovní HDP na obyvatele a silnější ekonomikou poskytují v přepočtu na ha zem. půdy mnohem více finančních prostředků než nové země, čímž dochází ke značné nerovnováze. Proto doporučujeme, aby v rámci celé EU byla stanovena maximální výše národních dotací - procentická výše ve vztahu k přímým platbám.
Nově navrhujeme, aby v rámci Společné zemědělské politiky v členských zemích EU došlo ke sjednocení v těchto směrech:
- Do národních dotací zahrnout i platby na sociální a zdravotní pojištění zemědělců vyplácené ze státního rozpočtu do zvláštních fondů, neboť významně ovlivňuje konkurenceschopnost.
-
Aby přímé platby a další podpory hrazené z EU se nezahrnovaly do základu daně z příjmů.
-
Aby výše vratky spotřební daně u motorové nafty spotřebované v zemědělské prvovýrobě (včetně živočišné výroby) byla stanovena o stejné procento.
Regionální potravina
Projekt Ministerstva zemědělství
Krajské informační středisko
Krajské informační středisko pro rozvoj zemědělství a venkova Libereckého kraje
Projekt KIS LK je podporován Ministerstvem zemědělství České republiky a Libereckým krajem
Novinky
Pozvánka na webinář pro školitele o ochraně rostlin na téma „Aktuality v ochraně rostlin pro odborné školitele"
14.11.2024
Datum akce: 27. 11. 2024 9:00 - 12:00 Ústav zemědělské ekonomiky a informací ve spolupráci s Ministerstvem zemědělství pořádají online webinář prostřednictvím platformy MS Teams dne 27. 11. 2024 od 9 do 12 hodin.
Počasí
26.11.
3°C / 7°C
27.11.
0°C / 5°C
28.11.
3°C / 6°C
Tento projekt je spolufinancován Evropskou unií v rámci Iniciativy Spolecenství INTERREG III A