Evropa je největším trhem s víny a do r. 2015 se předpokládá spotřeba přes 16,3 mld. l. Nejrychleji rostoucí oblastí je Asie-Pacifik, v níž se očekává v období 2001 až 2010 roční tempo růstu (CAGR = Compound Annual Growth Rate) 4,6 %; spotřeba v r. 2007 je tam odhadována na 20,9 mld. l.
Motorem spotřeby jsou vína z „nových zemí“, která jsou schopna konkurovat vínům z tradičních zemí jako Francie, Španělsko či Itálie. V nových zemích se významně rozšiřuje produkce, uplatňují se progresivní marketingové strategie a konkurenceschopné ceny. Standardně dobrou kvalitu vín zajišťují i zdokonalené technologie používané především v Kalifornii, Austrálii a Novém Zélandu.
Odhaduje se, že uvedené důvody se v období 2011 až 2015 projeví v celosvětovém ročním růstu 2,98 % - dosud nejvyšším v sektoru vín. Na rostoucí spotřebě se projevují změny požadavků a zvyklostí spotřebitelů, a také široká dostupnost vín v supermarketech. Spotřebitelé včetně žen stále více experimentují s novými druhy vín.Výrobci už nemohou spoléhat jen na věrné konzumenty určitých značek.
Celkový trh s víny je pod vysokým cenovým tlakem, což vede k nižším cenám, a tím větší spotřebě. Rostoucí výlučnost distribuční sítě také nahrává nízkým cenám a vede k dravosti mezi konkurencí. Ke konsolidaci této oblasti dojde spojováním podniků. Mnohé společnosti se rozhlížejí po partnerech, které by převzaly nebo s nimiž by vytvořili společný podnik.
Hlavními hráči na celosvětovém trhu s víny jsou mj. Bacardi Ltd., Brown-Forman Corp., Castel Group, Constellation Brands Inc., Robert Mondavi Winery, Hardy Wine Co., E+J Gallo Winery, Boizel Chanoine Champagne, Maison Burtin. Kendal –Jackson Wine Estates Ltd.,LVMH Moët Hennessy – Louis Vuitton S.A., Remy Cointreau Group, Pernod Ricard Uk, Foster´s Group Ltd., Vina Concha y Toro, Australian Vintage Ltd. A Warburn Estate.
Autor: redakce APIC