Hračky pro prasata – vliv na stres a kvalitu masa
28.11.2006
Transport prasat na jatka vyvolává stres v důsledku nového prostředí a situací během transportu a porážky. V komerčních podmínkách jsou prasata před transportem smíchána a dochází k vytváření nové hierarchie mezi zvířaty v nově vytvořených skupinách. Transport a porážka významně ovlivňují welfare prasat a ekonomické ztráty způsobené mortalitou, poškozením jatečných těl a sníženou kvalitou masa.
Agrese, ke které dochází po smíchání zvířat, se může redukovat obohacením prostředí a sice poskytnutím neživých terčů, vůči nimž mohou prasata obrátit svou agresi. Výzkumníci uvádějí snížení agresivního chování při aplikaci pneumatik, glycido-minerálních bloků nebo gumových pásků do kotců pro odstavená selata.
Předmětem odborného zájmu v tomto smyslu je poskytnutí hraček. Některé studie se zabývají aplikací hraček prasatům v odchovu. Studie z Belgie se zabývá jejich aplikací při transportu a při ustájení na jatkách před porážkou.
Aplikace hraček během transportu a při ustájení na jatkách vyžaduje minimum práce a nákladů. Použití plastových koulí naplněných kukuřicí bylo účinnější, než použití gumových hraček. Při použití plastových koulí se zaznamenal menší výskyt poranění na plecích, nižší hladina kortisolu a laktátu v krvi a pomalejší snižování pH svaloviny. U gumových hraček se konstatuje pouze menší poškození kůže.
Anim. Sci., 82, 2006, č. 5 s. 591-595
Zdroj: uzpi
Autor: redakce APIC
Regionální potravina
Projekt Ministerstva zemědělství
Krajské informační středisko
Krajské informační středisko pro rozvoj zemědělství a venkova Libereckého kraje
Projekt KIS LK je podporován Ministerstvem zemědělství České republiky a Libereckým krajem
Tento projekt je podporován
Novinky
14.11.2024
Datum akce: 27. 11. 2024 9:00 - 12:00 Ústav zemědělské ekonomiky a informací ve spolupráci s Ministerstvem zemědělství pořádají online webinář prostřednictvím platformy MS Teams dne 27. 11. 2024 od 9 do 12 hodin.
» více
Sledujte TV APIC
Počasí
20.11.
-2°C / 4°C
21.11.
-4°C / 1°C
22.11.
-5°C / 1°C
Tento projekt je spolufinancován Evropskou unií v rámci Iniciativy Spolecenství INTERREG III A