Využívání kolejových řádků
29.9.2006
Prodejce secích strojů na přímý výsev John Dale nabádá k využívání kolejových řádků systémem CTF. Důvodem je snižování vlivu těžkých strojů pojíždějících chaoticky po polích a zbytečně utlačujících půdu. Systém spočívá v tom, aby všechny zásahy – kultivace, setí, aplikace chemických přípravků a sklizeň – probíhaly po stejných kolejových řádkách. Pomocí navigace GPS lze tuto zásadu dodržovat.
Je navrhována rozteč řádků 3 m. Všechny operace se zemědělskými stroji vyžadují, aby i traktory měly kola v rozteči 3 m. Toho se dosáhne používáním traktorů se zdvojenými pneumatikami za předpokladu, že vnitřní pneumatiky jsou nahuštěny na velmi nízký tlak. Do systému CTF je zařazen osmimetrový secí stroj na přímé setí Seed Hawk vybavený pojezdovými koly v rozteči 3 metry. Má 64 secích botek (radlic) v rozteči 2 až 10 cm. Wolframové zakřivené radlice vytvářejí rýhy, do kterých se ukládá osivo.
Výhodou tohoto systému (CTF) je zvýšení hektarového výnosu, lepší hospodaření s vláhou, snížení nákladů na palivo, zlepšená struktura půdy a snazší hubení plevelů.
Zavedení systému CTF však není bez problémů. Minimálně jsou problémy s přesným vedením strojů v kolejových řádcích za každého počasí a půdních podmínek. Je rovněž otázka, zda bezpodmínečně využívat naváděcí systém GPS (základna nemusí být vždy na farmě) a problémem by mohl být i signální úlet. Každopádně tento systém je vhodný pro velké plochy.
Zdroj: uzpi
Autor: redakce APIC
Regionální potravina
Projekt Ministerstva zemědělství
Krajské informační středisko
Krajské informační středisko pro rozvoj zemědělství a venkova Libereckého kraje
Projekt KIS LK je podporován Ministerstvem zemědělství České republiky a Libereckým krajem
Tento projekt je podporován
Novinky
14.11.2024
Datum akce: 27. 11. 2024 9:00 - 12:00 Ústav zemědělské ekonomiky a informací ve spolupráci s Ministerstvem zemědělství pořádají online webinář prostřednictvím platformy MS Teams dne 27. 11. 2024 od 9 do 12 hodin.
» více
Sledujte TV APIC
Počasí
22.11.
-5°C / 1°C
23.11.
-3°C / 2°C
24.11.
1°C / 5°C
Tento projekt je spolufinancován Evropskou unií v rámci Iniciativy Spolecenství INTERREG III A