Využívání kolejových řádků

29.9.2006

Prodejce secích strojů na přímý výsev John Dale nabádá k využívání kolejových řádků systémem CTF. Důvodem je snižování vlivu těžkých strojů pojíždějících chaoticky po polích a zbytečně utlačujících půdu. Systém spočívá v tom, aby všechny zásahy – kultivace, setí, aplikace chemických přípravků a sklizeň – probíhaly po stejných kolejových řádkách. Pomocí navigace GPS lze tuto zásadu dodržovat. Je navrhována rozteč řádků 3 m. Všechny operace se zemědělskými stroji vyžadují, aby i traktory měly kola v rozteči 3 m. Toho se dosáhne používáním traktorů se zdvojenými pneumatikami za předpokladu, že vnitřní pneumatiky jsou nahuštěny na velmi nízký tlak. Do systému CTF je zařazen osmimetrový secí stroj na přímé setí Seed Hawk vybavený pojezdovými koly v rozteči 3 metry. Má 64 secích botek (radlic) v rozteči 2 až 10 cm. Wolframové zakřivené radlice vytvářejí rýhy, do kterých se ukládá osivo. Výhodou tohoto systému (CTF) je zvýšení hektarového výnosu, lepší hospodaření s vláhou, snížení nákladů na palivo, zlepšená struktura půdy a snazší hubení plevelů. Zavedení systému CTF však není bez problémů. Minimálně jsou problémy s přesným vedením strojů v kolejových řádcích za každého počasí a půdních podmínek. Je rovněž otázka, zda bezpodmínečně využívat naváděcí systém GPS (základna nemusí být vždy na farmě) a problémem by mohl být i signální úlet. Každopádně tento systém je vhodný pro velké plochy.
Zdroj: uzpi
Autor: redakce APIC

Tento projekt je podporován

Ministerstvo Zemědělství

Liberecký kraj

Novinky

Pozvánka na webinář pro školitele o ochraně rostlin na téma „Aktuality v ochraně rostlin pro odborné školitele"

14.11.2024

Datum akce: 27. 11. 2024 9:00 - 12:00 Ústav zemědělské ekonomiky a informací ve spolupráci s Ministerstvem zemědělství pořádají online webinář prostřednictvím platformy MS Teams dne 27. 11. 2024 od 9 do 12 hodin.

» více

Sledujte TV APIC

TV APIC

Počasí

22.11.
Počasí na den 22.11.
-5°C / 1°C

23.11.
Počasí na den 23.11.
-3°C / 2°C

24.11.
Počasí na den 24.11.
1°C / 5°C

INTERREG

Tento projekt je spolufinancován Evropskou unií v rámci Iniciativy Spolecenství INTERREG III A