„Toto ocenění je symbolickým poděkováním obchodníkům za podporu českého zemědělství. Cílem naší akce je zdůraznit význam tuzemských pěstitelů v nelehkých časech, kdy čelí zvýšené zahraniční konkurenci i rostoucím nákladům na své podnikání,“ řekl ministr zemědělství Zdeněk Nekula.
Ministerstvo oslovilo 13 obchodních řetězců s žádostí o vyplnění tabulky. Vyhodnocení nebylo vždy jednoduché, některá data se nepodařilo ve spolupráci s nevládními organizacemi verifikovat. Na základě došlých dat ministr rozhodl, že v tomto ročníku se ve všech komoditách bude vyhlašovat pouze jeden, a to absolutní vítěz, tedy nejlepší prodejce českých zemědělských produktů.
„Velmi mě těší, že například podstatná část ovoce a zeleniny se pěstuje v systému integrované produkce, jde tedy o produkty vysoké kvality vypěstované v režimu, který je příznivější pro životní prostředí, a který se blíží ekologickému zemědělství,“ uvedl ministr Nekula.
Ministerstvo si důležitost domácích producentů ovoce a zeleniny uvědomuje. Jen v loňském roce ovocnářům vyplatilo téměř 400 milionů korun a zelinářům přibližně 350 milionů korun. Podobné částky jsou pro pěstitele připraveny i v letošním roce.
VÝSLEDKY
Ocenění Master za prodej českých jablek
V kategorii jablek se absolutním vítězem stal Kaufland ČR. Za sledované období (od 1. října 2021 do 30. června 2022) prodal 8 329 tun českých jablek.
Ocenění Master za prodej české cibule
V této kategorii vyhrává Kaufland ČR. Za sledované období (od 1. dubna 2022 do 31. října 2022) prodal 6 736 tun české cibule.
Ocenění Master za prodej českých brambor
Nejvíce českých brambor od českých zemědělců odebral Kaufland ČR. Za sledované období (od 1. června 2022 do 31. prosince 2022) prodal 18 635 tun českých brambor.
*Referenční období bylo stanoveno po konzultaci s odbornými svazy, jde o termíny, kdy se prodává nejvíce české produkce.